Een eerloze daad

Op Azady.nl verscheen een nieuwsbericht met als titel “Koerdische man valt vrouw aan om eer”. Deze man heeft op straat een Koerdische vrouw bedreigd en haar fysiek aangevallen. De vrouw werd hardhandig bij de hals gegrepen en meerdere malen in haar gezicht bespuugd. Verder valt te lezen: “De vrouw is alleenstaand en heeft twee kinderen. Dat de vrouw op zichzelf woonde en alleenstaand was, is volgends de politie van Playmouth de reden waarom Mohammed haar heeft aangevallen”. Nu is de vraag: heeft hij de Koerdische eer verdedigd? Waarom denkt hij dat hij recht heeft om zoiets te doen? Heeft deze daad werkelijk iets met het ‘Koerd zijn’ te maken? Of is dit een daad van gestoorde personen die onder de mom van religie of etniciteit hun driften uiten?

De ‘eer’ is het bindmiddel van elke beschaafde samenleving. Eer is het persoonlijke of maatschappelijke aanzien dat men heeft. Eer is gekoppeld aan de ethiek en het moriele bestaan van mensen; hun gevoel van eigenwaarde en de erkenning daarvan door anderen. Het heeft betrekking op de sociale status, de goede naam, de reputatie, de uiterlijke verschijning en de fysieke prestatie van individuen en/of van groepen.

Sociologie van eer

Van oudsher betuigen Koerden eer aan hun leiders, hun serok, ashiret, religieuzenleiders en ook soms ook aan een Shah, Sultan of een president. Eer wordt vooral gekoppeld aan mannelijkheid en fysieke moed. Het is een fenomeen dat sterk betrekking heeft op het verdedigen van de belangen van de man én zijn bezit. Vechten wordt in Koerdistan dan ook als een traditie beschouwd, met als doel het bestaansrecht van Koerden in stand te houden. Daarom kan deze daad beschouwd worden als een eervolle daad. Er vechten op dit moment echter mannen én vrouwen zij aan zij tegen de Turkse barbarij in Koerdistan. Desalniettemin worden vrouwen nog steeds als bezit beschouwd van Koerdische mannen en kunnen zij hooguit aanspraak maken op hun eerbaarheid.

In Europa werd vroeger ook alleen maar geduelleerd door mannen, die in hun eer aangetast waren, bijvoorbeeld doordat er iets oneerbaars over hun echtgenote gezegd was. Eer wordt in veel maatschappijen als een adellijk goed beschouwd en geassocieerd met een hiërarchische orde in de maatschappij. In Koerdistan is eer een concept dat gekoppeld is aan hiërarchie en orde van het aanzien en de  maatschappij.

Eer in religie

“De eer is niet alleen het bindmiddel van elke beschaafde samenleving, maar ook, net als oorlog, wezenlijk onverenigbaar met de leer van Christus”, zoals de Nederlandse arts en filosoof Bernard Mandeville (1670-1733) eens zei. Nu is de voor de Koerden de vraag: wat heeft eer dan met de islam of het zoroastrisme te maken?  In Iran kwamen na de val van de Shah de geestelijken aan de macht. Zij zijn zogenaamd begonnen met het wegzuiveren van de westerse cultuur uit de Iraanse maatschappij. Hierbij moet ook gedacht worden aan de Arabië van de 13de eeuw, waarin zij hun macht verstevigden in de maatschappij. Welke God, Allah of Ahura Mazda heeft goedkeuring aan de onderdrukking van vrouwen in de 21e eeuw gegeven? Wat wij nu over de Allah horen, is niets anders dan de interpretatie van geestelijk gestoorde figuren die geen antwoord hebben op de ontwikkelingen binnen de huidige maatschappij. Waarom zouden mensen Allah of zijn profeet lief hebben als ze alleen narigheden prediken? Deze geestelijken en hun islamitische opvolgers zijn de grootste vijanden van de Barmhartigheid .

Psychologische eer

In Koerdistan heerst grote angst als het neerkomt op omgaan met schande en schaamte. Koerdistan is heel lang een gesloten samenleving geweest zonder plaats voor het uiten van primaire emoties. Eer is de angst voor schande en vrees voor de mening van anderen.

Nogmaals in de woorden van Bernard Mandeville, is “de schaamte die we allemaal van nature hebben, bewust opgeklopt om ons ontvankelijk te maken voor eer. De oorsprong van deze eer ligt in de mensen zelf, in de zelfvoorkeur.” De zelfvoorkeur van de Koerdische manen heeft als het ware een januskop, waarvan het ene gezicht van hun trots is en het andere van hun schaamte. Trots en schaamte zijn twee psychische driften die in dit geval de hoofdrol spelen.

Individuele eer

In Koerdistan zijn, staatsrechtelijk gezien, de rechten van ieder individu onvoldoende beschermd. In een samenleving waar jaren geen plaats was voor collectieve rechten, waren de rechten van de individu de grootste slachtoffer. Hiervan waren de vrouwen die tot de zwakste van de samenleving hoorden, de grootste verliezers. In een samenleving waarin de soldaten van Iran of Turkije het voor het zeggen hadden, werden mannen eerloos behandeld. Als gevolg hiervan hebben de Koerdische mannen een eigen ‘koninkrijk’ gecreëerd. Dit koninkrijk staat ook wel bekend als ‘thuis’. Deze mannen willen in hun koninkrijk de baas spelen om de pijn van hun gemis te verzachten.

Staatsrechtelijke blik op eer

De Koerdische mannen die het recht in eigen hand nemen en hun dochter, vrouw, of ander vrouwelijke familielid van leven beroven, of Koerdische mannen die onder de mom van bescherming van de Koerdische eer een vrouw lastig vallen, kunnen als misdadiger en geestelijk gestoord beschouwd worden. Zij hebben  het recht niet om over de eer van anderen te spreken. Vanuit hun eigen voorkeur hebben deze mannen het begrip ‘eer’ omgedoopt in een seksistisch begrip, om het eigen ellendige bestaan te verbergen.

In Nederland is gedurende de laatste jaren het begrip eerwraak geïntroduceerd. Dit is een zeer verraderlijk en  gevaarlijke begrip. De term legaliseert op de een of andere manier het misdadige gedrag en handelen van vele mannen. Het is gevaarlijk omdat het een gevoel van zelfrespect geeft aan deze mannen bij het uitvoeren van hun  gruwelijke daden. Diler Mohammed is daarom een schande voor de Koerdische gemeenschap en verdient geen enkele eer.

Ali Ghahrmani

Voorzitter van het Koerdisch Academisch Netwerk (KAN)

Opinie en Debat
Lees meer van Opinie en Debat
Be Sociable, Share!

Korte URL: http://azady.nl/?p=14495

Geplaatst door op 11 Dec 2010. Gearchiveerd onder Opinie, Opinie & Debat. Je kan reageren of trackbacken RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.

10 reacties voor “Een eerloze daad”

  1. mahfuz

    Respect voor de schrijver van dit artikel, het is heel goed beschreven!

  2. zoidberg

    Vrouwen vermoorden voor eer is eerloos. Als je als man hier echt moeite mee hebt, dan ga jezelf van het leven beroven… niet van de vrouw.

  3. PlanetRose

    @Zoidberg

    Mooi gezegd!

  4. Serouk

    Ik ben het voor een groot deel eens met deze uiteenzetting/betoog.

    Koerdistan is nog steeds voor het grootste deel bezit en daar gelden de wetten van de bezitter. Verder wordt het Koerdische cultuur besmet met de negatieve invloeden van de overheersende meerderheid van het land waar de Koerden zich bevinden. Daarom kunnen we het tekort aan individuele rechten niet enkel terugkoppelen aan de wil van de Koerdische man om thuis de baas te spelen.

    Daarnaast speelt het tekort aan educatie een belangrijke rol voor het voortbestaan van zulke daden. Dat betekent dat de opvoeding en de huishoudelijke regels onveranderd blijven. Alsof de tijd stil staat. Het bijbrengen van de deugden gebeurt nog steeds op een dogmatische manier, omdat de ouders in de meeste gevallen lager opgeleid zijn dan de kinderen. En dus niet over de methodiek beschikken om hun kinderen te overtuigen van de negatieve gevolgen van sommige daden zoals losbandigheid en overdreven vrijheid.

    De belangrijkste typfouten en misinterpretaties in dit stukje:

    1. Mandeville leefde van 1670 tot 1733.
    2. De oorlog is wel degelijk verenigbaar met de leer van Christus ondanks de beweering van Mandeville. Jezus:”Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard”.

  5. Rebar

    Waarom probeer jij zogenaamde Ali Gharmyani met alles respect de Islam te linken aan eerwraken?? Is het omdat je de Islam niet mag en een link wil leggen met iets waar veel mensen tegen zijn om zo de Islam te kunnen bekritiseren?

    Ons Koerdische maatschappij is een respectvolle maatschappij. Er is gelukkig geen plek voor schaamteloosheid. Dat moet jij eens respecteren. Misschien is jouw kijk op de wereld niet de juiste? Heb je daar weleens bij stil gestaan in plaats van onder het mom van vrijheid kritiek op ons maatschappij te leveren?

  6. Arin

    @Rebar,

    – Hij (de heer Gharmyani) heeft ook Ahura Mazda en Jezus Christus erbij betrokken
    – Hij heeft ook de politieke en de juridische aspecten (onderdrukking door Turken,regime in Iran ) erbij betrokken
    – Hij heeft sociologische,psychologische en culturele aspecten erbij betrokken..

    en allemaal perfect gemotiveerd!! Probeer jij nu maar eens zijn stuk op hetzelfde niveau te weerleggen.

    De heer Gharmyani, ikzelf had het niet beter kunnen verwoorden maar ik ben ook blij dat ik dat niet hoef, maar dat een man eindelijk onze zogenaamde ‘eercultuur’ onder kritisch licht legt en bespreekbaar maakt.

    Perfecte opiniestuk.

  7. Rebar

    Hij heeft niks gemotiveerd. Dat geef ik toch aan. Lees mijn stuk nog maar is.

    En ik bemoei me niet met Ahura Mazda of wat dan ook. Ik ben een Moslim zoals de andere 96 procent in Zuid-Koerdistan en voel me beledigd dat hij de Islam er bij trekt.
    Echt een hippie die verwesterd is en denkt dat zijn nieuwe gedachte gang beter is dan heel ons cultuur en geloof. Ga lekker hier bijeenkomsten houden maar Koerdistan verander je niet in Las Vegas.

  8. mahfuz

    Het hoeft niet perse over deze artikel te zijn, maar soms kan je de indruk krijgen alsof sites gesponserd worden voor hun publicatie’s. De manier waarop is belangrijk. Het is niet de bedoeling om afkomst te walgen, de rug te keren, maar een positief manier om het te ontwikkelen.

    Mensen die tot slechte dingen in staat zijn heb je overal in de wereld, maakt niet uit welk afkomst, het komt overal voor. Hiervoor kunnen ze idd vele kenmerken van het dagelijks leven als excuus zien (o.a. geloof, maar ook ander dingen). Dat de nadruk ook word gezet op de mens zichzelf is ook belangrijk. Niet dat je alles op cultuur en geloof schuift.

    Voor de rest ben ik trots op de goede eigenschappen van ons cultuur. Zo vaak zie je ook niet zulk soort drama’s mee.

    En je eigen familie te vermoorden is niet oneervol. Noem het inderdaad geen eerwraak. Deze term helpt ermee dat ze met ons gaan spotten.

    Meneer heeft een paar sterke punten waar ik het mee eens ben. Dit is een beter artikel als de voorgaande eer gerelateerde artikelen.

  9. mahfuz

    Derde alinea typ fout. Het is oneervol, kan het nu niet wijzigen.

  10. Arin

    @Rebar
    Hij heeft niks gemotiveerd, maar jij daarentegen predikt de algemene waarheid of zo? Is dat wat je werkelijk wilt zeggen?? :)

    En jij voelt je misschien ‘beledigd’ door de mening van de heer Gharhmani; maar vrouwen voelen zich BEDREIGD (en worden vermoord) vanwege JOUW mening en die van andere mannen die zoals jij denken. Dus leef je leven zoals jij wilt; en laat vrouwen die zich ‘oneervol’ willen gedragen daarbuiten; jij hebt niets met hun leven te maken en zij niets met die van jou! Zij zijn niet jouw dochter, vrouw,moeder of eigendom. So get over it dat sommige vrouwen zich niet in een gemaakt, hypocriete keurslijf laten wringen!

Reacties plaatsen niet toegestaan

Advertentie

Inloggen | Designed by Gabfire themes